Sinds augustus 2022 werd een verplicht certificeringsstelsel voor de uitzendbranche in werking gesteld: het
Wetsvoorstel Toelating Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten. Op 10 oktober 2023 ging dat voorstel met enkele aanpassingen door naar de Tweede Kamer. Het WTTA krijgt steun in de politiek, want het onderwerp is niet controversieel verklaard en de certificering omtrent de uitzendbranche is van essentieel belang. We zullen je in dit blog de ins en outs van dit wetvoorstel uitleggen.
Toelatingsstelsel in de Waadi
Het wetsvoorstel introduceert een toelatingsstelsel in de Waadi:
Wet allocatie arbeid door intermediairs. Dit betekent dat arbeidskrachten alleen ter beschikking mogen worden gesteld als intermediairs daartoe zijn toegelaten door de minister van SZW:
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het systeem moet ervoor zorgen dat tijdelijke arbeidskrachten, vooral arbeidsmigranten, betere arbeidsomstandigheden hebben. Tegelijkertijd moet het zorgen voor eerlijke concurrentie tussen alle bedrijven die personeel uitlenen of inlenen.
Doel toelatingsstelsel
Het toelatingsstelsel in 't kort: het is bedoeld om praktijken van onbetrouwbare uitzendbureaus op de arbeidsmarkt aan te pakken. Zo willen ze ervoor zorgen dat eerlijke ondernemers op gelijke voet kunnen concurreren en dat werknemers het salaris krijgen waar ze recht op hebben. Daarom zet het ministerie in op zo'n toelatingsstelsel.
De inhoud hiervan:1. Het komt erop neer dat alle bedrijven die werknemers beschikbaar stellen (de
TBA-bedrijven) gecertificeerd moeten zijn. Maar het draait alleen om het beschikbaar stellen van personeel. Dus uitzenden, detacheren en payrollen vallen eronder, maar aanneming van werk en het regelen van zzp'ers niet.
2. Vanaf 2025 mogen opdrachtgevers alleen nog maar zaken doen met gecertificeerde uitleners
3. Uitleners moeten:
- Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) hebben.
- Een bankgarantie stellen van €100.000,- (kan bij goed gedrag op termijn lager worden).
- Als van toepassing gecertificeerde huisvesting aanbieden. (Het SNF keurmerk)
- Als van toepassing VCA/VCU-certificaat hebben.
4. Om het certificaat in handen te houden, worden bedrijven regelmatig aan de tand gevoeld volgens een soort normen-checklist. Dit staat gepland voor 1 januari 2026, maar slimme ondernemers kunnen al eerder de certificering op orde te hebben. Dan kun je het onderzoek later laten plaatsvinden, op jouw voorwaarden. Maar wacht niet te lang, want als je te laat binnenkomt, loop je het risico je certificering te verliezen en je bedrijfsactiviteiten te moeten staken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Drie belangrijke punten omtrent de uitvoering in de praktijk:
1. De wet geeft ruimte om "alle" bedrijven een beetje in toom te houden. Als een bedrijf met een uitzendomzet van minder dan 10% van de loonsom (tot maximaal €2,5 miljoen) vrijstelling kun je vrijstelling aanvragen.
2. Wees gerust, als je al vier jaar lang arbeidskrachten uitzendt en je kunt de Belastingdienst een "schone verklaring betalingsgedrag" tonen, dan hoef je geen waarborgsom te betalen. Dat is een mooi voordeeltje voor de doorgewinterde uitzender.
3. Bedrijven met een keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA) hebben het ook makkelijk. Met dat SNA-certificaat kun je zonder gedoe toegang krijgen tot het nieuwe systeem. Geen inspecties meer nodig, alleen even checken of je aan die eerder genoemde eisen voldoet. Lekker simpel, toch?
Het gaat in dit wetsvoorstel dus om:
- Uitbannen van onbetrouwbare ondernemers
- Correcte verloning
- Genormeerde huisvesting
- Veilig werken
- Tegengaan van arbeidsmarktdiscriminatie
Extra vereisten volgens nieuw stelsel voor:
1.
Administratie: moet inzicht geven in werkzaamheden met betrekking tot TBA:
Ter Beschikkingstellen van Arbeidskrachten2.
Antidiscrimintatiebeleid: gelijke kansen bij werving en selectie van kandidaten
3.
Arbeidsovereenkomst: bijvoorbeeld dat de werknemersportal minimaal een jaar na uitdiensttreding nog beschikbaar is voor de werknemer
4.
Loonverhoudingsvoorschrift: procedure voor informeren en bevestigen van inlener omtrent
werknemers het juiste loon toezeggen volgens betreffende CAO of eigen personeelsregeling.
5.
Veiligheid- en gezondheidsrisico’s: procedure om die door te voeren op de werkplek
6.
Huisvesting arbeidsmigranten 7.
Urenregistratie: minimaal voorzien van dagelijkse begin- en eindtijd, inclusief niet betaalde pauzes
8.
Vaststelling werkgever: bij inleen en/of doorleen formele werkgever doorgeven
Halverwege december bespreekt de Tweede Kamer dit wetsvoorstel. Tot de helft van januari zijn er proefinspecties. Naderhand wordt het definitieve normenkader vastgesteld. De geplande ingangsdatum hiervan is 1 januari 2025, met de overgangsregeling. De verplichte toelating start op 1 januari 2026.
Breevaart Personeel doet op persoonlijke, gewone en vertrouwde wijze zaken, waarbij we ons aan de desbetreffende wet- en regelgeving houden. Mochten jullie hier vragen over hebben dan zijn wij natuurlijk altijd bereikbaar op 0180-471585
Bekijk
hier onze andere blogs