Het werkveld van recruiters is de afgelopen jaren veranderd. Waar we eerst de beste kandidaten konden krijgen, maar geen goede werkplekken konden vinden. Hebben we nu de mooiste werkplekken beschikbaar, maar nauwelijks goede kandidaten. Dat is niet alleen voor ons een grote uitdaging, vooral ondernemend Nederland ondervindt hier veel last van. In deze blog delen we je tips om onder de aandacht te komen bij interessante kandidaten.
Marketing inzetten voor personeel
De grootste reden dat kandidaten niet voor jou kiezen maar voor andere bedrijven, ligt op het gebied van branding. Als het goed gaat met je business heeft marketing geen prioriteit, klanten heb je immers al! Maar marketing zet je niet alleen in voor nieuwe klanten ook werkend Nederland kijkt steeds kritischer naar hun werkplek. Daardoor vallen bedrijven met een duidelijke branding meer op, ze hebben een betere zichtbaarheid en naamsbekendheid. Ze hebben als het ware een plekje gekregen in het hoofd van de kandidaat.
Want als je overal kunt gaan werken? Dan werk je toch het liefst bij een bedrijf dat jou aanspreekt. Dat op één lijn ligt met jouw waarden in het leven of dat gewoon ontzettend cool is omdat het de werknemers zo waardeert.
Inhouse RecruitmentLaat jezelf als bedrijf zien
We zijn als mensen steeds meer op zoek naar verbinding met anderen. Dat vinden we door kwetsbaarheden van andere te zien, door waardering te krijgen en het gesprek aan te gaan. Veel ondernemers doen graag waar de goed in zijn en hebben helemaal geen zin om zichzelf online te laten zien. Toch is het een effectieve manier om personeel aan te trekken. Door zichtbaar te zijn en te vertellen wat jou bezighoud, trek je mensen aan die meer van jou en jouw bedrijf willen weten.
Wat is dan omgekeerd solliciteren?
We zien tegenwoordig dat ondernemers en HR-medewerkers zelf voor de camera kruipen. Ze stellen zichzelf en het bedrijf voor. Ze geven aan wat kandidaten kunnen verwachten van hun werkplek. Vaak worden zelfs toekomstige collega’s al voorgesteld. Kortom, je krijgt een kijkje in het bedrijf met daarbij de vraag of je wilt komen solliciteren.
Vroeger moesten kandidaten in allerlei bochten wringen om op te vallen op de stapel sollicitatiebrieven. Tegenwoordig werkt het andersom en moet jij als bedrijf opvallen tussen alle vacatures. Vraag jezelf eens af, zou mijn vacature echt opvallen? Denk eens buiten de lijntjes.
Goed personeel behouden
In deze tijd is het al een kunst om personeel te behouden. Kijk daarom ook regelmatig wat jij als werkgever doet om je personeel te behouden. Spreek je waardering ook voldoende uit? Heb je regelmatig gesprekken met je personeel over hun ontwikkelingen, wensen en behoeften? Organiseer je personeelsuitjes of BBQ’s?
Dit lijken allemaal overbodige dingen en op het eerst oog kostenposten, maar ze leveren je uiteindelijk ook heel veel op! Je kunt aansluitend vragen of zij mensen kennen die binnen het bedrijf passen. Als ze namelijk blij zijn met waar zijzelf werken, dan brengen ze ook makkelijker andere sollicitanten aan.
Kortom, er valt nog genoeg te ondernemen voor jou als werkgever! Durf kritisch te kijken naar jezelf en hoe je omgaat met je personeel. Vanuit daar zal je ook het juiste personeel aantrekken!
Wij helpen bedrijven met dit soort vraagstukken bij onze
inhouse recruitment trajecten. Hiermee behalen we duurzaam resultaat en zorgen we dat de juiste sollicitanten worden aangetrokken.